In de reeks Scherpenheuvellezingen staat op 10 oktober een lezing gepland met als titel ‘Jij bidt voor ons’ Geschiedenis en spiritualiteit van de rozenkrans door dominicaan Anton Milh.
De rozenkrans wordt soms afgedaan als een oubollige gebedsvorm, het aframmelen van woorden zonder door te dringen tot de inhoud. Maar is dit ook zo? Aangezien in het christendom spiritualiteit altijd historisch bepaald is, wordt in deze lezing eerst ingegaan op de geschiedenis van de rozenkrans. Welke positie kenden de vroege christenen toe aan Maria? Welke vormen van verering ontwikkelden ze? En hoe kwam zo, over de eeuwen heen, langzaam de rozenkrans tot stand? Daarbij zullen we opmerken dat theologie en volksdevotie steeds hand in hand zijn gegaan. In een tweede deel bekijken we welke gebedsvorm de rozenkrans nu precies is, en welke kenmerken haar spiritualiteit uitmaken. Zo komen we ten slotte tot een nieuwe evaluatie van de rozenkrans, waaruit blijkt dat dit gebed wel degelijk potentieel heeft voor onze tijd, onder meer op het vlak van catechese en geloofsverkondiging.
Voor Pauline Jaricot (1799-1862), stichteres van het Pauselijke Missiewerk voor de Verspreiding van het geloof, betekent de rozenkrans veel.
Haar diepe geloof gecombineerd met haar organisatietalent brengen Pauline Jaricot in 1826 tot, wat zij zelf noemt, de Levende Rozenkrans. Er worden groepen gevormd van 15 personen, evenveel als het aantal mysteries van de rozenkrans (inmiddels zijn dat er 20). Ieder verbindt zichzelf ertoe om elke dag een tientje te bidden, mediterend op een van de mysteries. Tijdens hun wekelijkse bijeenkomsten worden de mysteries in de groep verdeeld. Op deze manier worden alle mysteries van de rozenkrans elke dag gebeden door de groep van 15 mensen.
Pauline noemt het de Levende Rozenkrans. De mensen zien elkaar niet, maar zijn dagelijks met elkaar verbonden via het bidden van de rozenkrans. Nog altijd wordt de Levende Rozenkrans gebeden overal op de wereld.
Praktisch:
De Scherpenheuvellezing vindt plaats op vrijdag 10 oktober om 19 uur in het Onthaalcentrum Het Huis van Maria, Isabellaplein 15b te Scherpenheuvel.
Toegangsprijs: 10 € (een exemplaar van de brochure met de tekst van deze Scherpenheuvel-lezing inbegrepen)
Wie is Anton Milh?
Anton Milh is dominicaan en kerkhistoricus verbonden aan de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen aan de KU Leuven als wetenschappelijk medewerker. Zijn onderzoek spitst zich toe op de geschiedenis van Kerk en theologie in België tijdens de eerste helft van de 20ste eeuw. Daarnaast gaat zijn aandacht ook naar de geschiedenis en spiritualiteit van religieuze instituten, meer in het bijzonder van de kapucijnen en de dominicanen. Hij behaalde in 2020 de graad van doctor in de theologie. De titel van zijn doctoraatsstudie luidde: Bruine en witte paters. Franciscanen, kapucijnen en dominicanen en de collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog in Vlaanderen
